Tarkvara arendus- ja ärimudelid

Linux Mint arendusmudel

Mint on populaarne Debianil ja Ubuntul põhinev Linuxi distributsioon. Selle üheks sihiks on olla kogukonna juhitud (community driven) projekt - Minti kasutajaid julgustatakse andma tagasisidet, et nende ideid saaks kasutada OSi täiustamiseks.

Minti arendus sai alguse ühest prantsuse mehest Clement Lefebvre. Ta kirjutas artikleid, ülevaateid ja õpetusi Linuxi teemadel, ning aegamisi mõistis ta järjest rohkem, mida kogukond ootab ühelt distributsioonilt. August 2006 tuli välja Linux Mint 1.0, ning aastaks 2007 oli see piisavalt populaarne, et arenduseks pandi kokku tiim. Praeguseks hetkeks on loodud erinevad alamtiimid suures projektis, on eraldi arendajad, administratiivsed tegelased, disainerid jne.

Projekti võiks nimetada katedraalitüüpi, kuna sellel on olemas väga kindel visioon, mis on Linux Mint, ning samuti on sellega seotud kindel meeskond. Väljalasketsükkel võiks olla midagi sarnast sammsammulise ja iteratiivse mudeliga - lastakse välja üks suur versioon, mida siis järk-järgult parandatakse ja uuendatakse, kuni on valminud täiesti uus versioon. Lisaks arendatakse ka tarkvara, mis ei ole mõeldud ainult Mintile, vaid mis on kasutusel ka teistes projektides, ning samuti kuulatakse ka mujalt inimeste soovitusi. Kuna Minti üks ideedest on olla kogukonna juhitud, siis peaks nende sisemine arendusmudel võimaldama palju katsetusi, kuid selle juures peaks projekti suurusega olema tähtsal kohal ka tarkvara töökindlus ja turvalisus.

https://linuxmint.com/

 

TikTok ärimudel

TikTok ühendab sotsiaalmeedia, muusika, "tehisintellekti" ja inimeste loovuse, mille kombinatsioonil  tuleb platvormilt lõputut kulutulena levivat videosisu. Tähelepanu vaatenurgast võiks öelda, et TikTok on konkurendiks igale ärile, mitte ainult teistele sotsiaalmeedia gigantidele.

Pealtnäha põhiliseks ärimudeliks on reklaamide näitamine, kasutades TikTok Ads Manageri. Sealt saavad erinevad brändid alustada enda kampaaniate tegemist platvormil. Tegu on aga Hiina tarkvaraga teistpool Suurt Tulemüüri, mis reguleerib riigi pääsevust interneti. Zhang Yiming, ByteDance asutaja ja varasem Microsofti insener, tõi strateegia luua kaks versiooni TikTokist - üks Hiinale ja üks ülejäänud maailmale. See on andnud platvormile tõeliselt globaalse ulatuse, kogudes populaarsust veel eriti piirkondades, kus muidu ligipääs digitaalsele meelelahutusele on olnud piiratud. Zhangi missioon - “combine the power of AI with the growth of mobile internet to revolutionize the way people consume and receive information.”

August 2012 lasi turule Zhang enda esimese rakenduse, Toutiao ehk Today's Headlines. Rakenduse sisuks oli personaliseeritud uudiste jagamine kasutajatele. Aastal 2016 tuli tema nimele Hiina turule mõeldud videote jagamise rakendus Douyin, ning aasta hiljem "üle-mere" lahendus nimetusega TikTok. Samal aastal maksis ByteDance umbes $900 miljonit Musical.ly eest, mis oli Shanghai'st pärit edukas sotsiaalrakendus, populaarne ka mujal maailmas. See tehing liitis TikToki AI ja äristaaži Musical.ly uudse produkti ja teadmistega läänlaste maitsest.

TikToki hinnanguline tulu aastal 2021 oli $4.6 miljardit.


https://fourweekmba.com/tiktok-business-model/

https://hbr.org/2019/09/the-strategy-behind-tiktoks-global-rise

https://www.businessofapps.com/data/tik-tok-statistics/

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Eetika ja IT

Teistmoodi IT